משלוח חינם בקניה מעל 500 ש"ח
שלום אורח   התחבר
דף הביתמאמריםהאם לקחת ויטמין G היום

האם לקחת ויטמין G היום?

על הקשר בין גינון, עבודת אדמה ובריאות
מאת מערכת הגרעין


מחקרים מדעיים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם מצביעים כי שהייה ועבודה בגינה הביתית משפרות את חיוניות הגוף והנפש.

 

הממצאים העולים מן המחקרים השונים(1) מחזקים את הטענה שטבע וגינון הם מרפאים טבעיים לגוף ולנפש. שהייה בטבע וגינון ביתי (Gardening) משלבים פעילות גופנית, מקדמים תחושות של שלווה, סיפוק ושביעות רצון, מעלים את רמות האנרגיה של הגוף ומספקים לנו "ויטמינים" שכה חסרים לנו בערים הצפופות, העמוסות אספלט, בטון ופיח.

 

לפעילות בגינון ביתי נמצאה השפעה חיובית על המוח, בהפחתת רמתו של הורמון הדחק (Stress Hormone) קורטיזול. הקורטיזול משפיע לרעה על המטבוליזם בגוף, באופן שבו הוא מעלה את לחץ הדם ומגביר את ייצור הגלוקוז. רמות גבוהות של לחץ דם ושל רמת סוכר מפתחות מחלות בגוף, וגינון, כאמור, מסייע בהפחתתם.

 

מחקרים מצביעים גם כי עצם המגע שלנו עם האדמה משפר את בריאותנו. עבודות שתילה, חפירה, דילול ואפילו ניקוש עשבייה מקרבות אותנו אל האדמה ומביאות אותנו לכדי מגע עם הקרקע, המכילה חיידקים מסוגים רבים שנמצאו משפרי בריאות

 

הקשר בין טבע, גינון ובריאות אינו חדש. כבר לפני 2,500 שנים המליצו הרומאים לאזרחיהם להסתובב ב"גינות מרפאות" כדי לחזק את הצד המנטלי של נפשם ולטייל בחיק הטבע כדי לסייע לבריאותם. הרופא היווני המפורסם, אבי הרפואה המערבית, היפוקרטס אמר כבר בשנת 400 לפני הספירה כי "הטבע הוא המרפא למחלות", ובהתאמה, גם המדע העכשווי מאשר את הידוע זה אלפי שנים, וקושר בין שהייה בחיק הטבע, עבודה בגינון, מבט על סביבה ירוקה ועוד ובין בריאות נפשית ופיזית.  

 

 

 משפחות יפניות "רוחצות" ביער בסמוך לטוקיו


בעשרות השנים האחרונות העולם עובר תהליך מואץ של עיור, ועיור משמעותו צפיפות אוכלוסין המספקת לנו שפע מפגעים כגון רעש, זיהום אוויר, עומס ופקקי תנועה, צפירות מכוניות ועוד, המעלים את רמות המתח, הכעס והעצבנות בעבודה ובבית.

 

כשאנו חיים בסביבה שאינה טבעית לנו, בערים צפופות שהשפעת הטכנולוגיה עליהן רק הולכת וגוברת, רמות הלחץ שלנו גוברות. צפייה ממושכת במסכי טלוויזיה ומחשב משבשת את פעילותו התקינה של השעון הביולוגי, ומחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שרובנו עייפים, ומחקרים עדכניים אף קובעים שקרוב למחצית מהאמריקנים והקנדים עייפים ומותשים באופן קבוע .

 

אלא שמתברר שקיימות דרכים לשלב קדמה ובריאות יחדיו. לאחרונה פיתחה רשות היערות היפנית שיטת ריפוי טבעית העונה לשם "שינרין-יוקו" Shinrin Yoku)), שפירושו "רחצה ביער". הרשות הכשירה עשרות יערות וחורשות ברחבי יפן כ"יערות רחצה", והיא מעודדת את תושבי הערים הגדולות לצעוד דרכם במסלולי הליכה שהכשירה במיוחד לריפויים.

 

מדענים יפנים ממליצים על הליכה באותם המקומות משום שנמצא שהליכה במשך 20–30 דקות באזורים הירוקים הללו משפרת מדדים פיזיולוגיים רבים, כדוגמת מתח, לחץ דם, איכות השינה, קצב פעילות הלב, רמות הורמון הדחק קורטיזול ועוד.


חדשנותה של יפן נעוצה בהכשרת מרחבים ירוקים ייעודיים לתושבים, אך המחקרים מצביעים כי גם שהייה ועבודה בגינה הביתית יש בה כדי לשפר את חיוניות הגוף והנפש. כאמור, גינון המשלב פעילות גופנית מקדם תחושות שלווה, סיפוק ושביעות רצון, מעלה את רמות האנרגיה של הגוף, יוצר מחשבות חיוביות ומקדם את הבריאות, ומחקרים מהעת האחרונה אף מצביעים כי באוכלוסייה הבוגרת קיים קשר ישיר בין עבודה בגינון לבין ירידה משמעותית בחולי במחלות כגון אלצהיימר ודימנציה.

 

עוד נמצא שעבודה בגינון משפרת את מצב הרוח באופן מהותי, כיוון שרמתו של הורמון הדחק קורטיזול יורדת. הקורטיזול מסייע בהישרדותנו משום שבשעת דחק הוא מעלה את לחץ הדם שלנו ואת רמות הסוכר כדי להגביר במהירות את ייצור האנרגיה בגוף. בשעת דחק גופנו נהיה ערני, אישונינו גדלים, כושר המחשבה שלנו משתפר והריאות קולטות יותר חמצן: אנו "מוכנים למאבק". עם זאת, כיום, כתוצאה מהשפעות סביבתיות כמו חיים בעיר סואנת, גופנו נמצא במצב דחק באופן קבוע. רמות קבועות של לחץ דם גבוה ורמת סוכר גבוהה מפתחות בגוף מחלות, וגינון, כאמור, מסייע בהפחתת רמת ההורמון.

 

המדע המודרני מאשר, אם כן, שהסביבה הטבעית, זו שבה חיינו במשך דורות רבים, עוד בטרם עברנו לגור בערים מודרניות, משפרת את בריאותנו. לכן נמליץ להוסיף למיזם המפורסם "מחשב לכל ילד" גם מיזם "גינה לכל ילד". אם במקום שילדינו יבלו שעות ליד מסכי מחשב נאפשר להם לטפח צמחים בפיסות קרקע קטנות, בעציצים ובערוגות גינה, נעניק להם בריאות ואושר. בכל עיר ישנם מגרשים ופינות עזובות שאפשר לטפח, ולהפוך בדרך זו את כולנו לצרכני ויטמין G ( G ardening) החסר לנו כל כך.

 

"גינה לכל ילד"



[1] Selhub , Eva M., and  Logan , Alan C. Your brain on nature: The science of nature's influence on your health, happiness, and vitality. Harper Collins Publishers Ltd, 2012.